Med Silent Legacy utforsker Maud Le Pladec kjønn, arv og dansekultur gjennom to usedvanlig frie og levende utøvere: Ti år gamle Adeline Kerry Cruz er et dansende vidunderbarn fra Montreal.
Med Silent Legacy utforsker Maud Le Pladec kjønn, arv og dansekultur gjennom to usedvanlig frie og levende utøvere: Ti år gamle Adeline Kerry Cruz er et dansende vidunderbarn fra Montreal.

Dansens Hus bygger mangfold og fellesskap gjennom dans 

Gjennom dans skaper Dansens hus et mangfoldig program med et sterkt engasjement for inkludering.

Publisert

Den nåværende kunstneriske lederen Samme Raeymaekers, har et skarpt fokus på å inkludere kunst fra ikke-vestlige kulturer.

Dette betyr at Dansens Hus ikke bare viser forestillinger fra den vestlige sfæren, men også fra land som Marokko, Sør-Afrika, Brasil, Iran og Burkina Faso.

Audrey Merilus er en voksen, profesjonell danser som mestrer språket, teknikkene og kodene til samtidsdansen.
Audrey Merilus er en voksen, profesjonell danser som mestrer språket, teknikkene og kodene til samtidsdansen.

Lars Hamli, kommunikasjonsrådgiver for Dansens hus, snakker om hvordan institusjonen aktivt bidrar til å forene mennesker fra forskjellige kulturer gjennom kunstformen.

- Sammen med forestillingene har vi et bredt sammensatt program av kunstnermøter, debatter, panelsamtaler, førsnakk- og ettersnakk som er ment å være plattformer der marginaliserte stemmer kan få ytre seg og dele sine egne perspektiver, sier han.

Fokus på funksjonsmangfold

Funksjonsmangfold og kjønnsmangfold er også en del av Dansens Hus engasjement. 

Kunstnerisk leder Stine Nilsen ønsker også et større fokus på funksjonsmangfold.

Suksess legger premisset for bevegelse, sang og tekst i en forestilling som ikke kan annet enn å strekke seg mot glamour og det spekulativt spektakulære.
Suksess legger premisset for bevegelse, sang og tekst i en forestilling som ikke kan annet enn å strekke seg mot glamour og det spekulativt spektakulære.

 

- Vi jobber også med kjønnsmangfold og har ofte forestillinger som tematiserer skeivhet eller som representerer ulike kjønnsuttrykk, sier Hamli.

Vil nå ut til alle

Dansens hus jobber kontinuerlig med å gjøre dansekunsten mer tilgjengelig og åpen for et bredere og mer mangfoldig publikum.

 I en publikumsundersøkelse viser det til at publikum er en overvekt av etnisk hvite kvinner med høye utdannelser, ofte innen scenekunstfeltet.

Lars B. Hamli Kommunikasjonsrådgiver Dansens Hus – Nasjonal Scene for Dans
Lars B. Hamli Kommunikasjonsrådgiver Dansens Hus – Nasjonal Scene for Dans

- Vi mener at samtidsdansen har et bredere potensial, men at vi også må jobbe for å gi folk noen verktøy for å komme inn i teatersalen, slik at det forhåpentligvis virker mindre farlig, sier Hamli.

Å nå ut til mennesker som kanskje aldri har sett dans før, er en av Dansens Hus' utfordringer. For å takle dette, samarbeider de med lokale samfunn og kulturorganisasjoner.

 Initiativer som samarbeid med Rommen Scene på Stovner og DIGGFest (Dans i Gata Gamle Oslo) er eksempler på deres engasjement for å nå ulike publikumsgrupper.

-Et teater uten publikum er ikke levedyktig

- Et teater uten et publikum vil aldri være levedyktig, og vi lever for å få vist dansekunst til så mange som mulig og til et bredt og sammensatt publikum.

Publikum ved Dansen hus, hovedscene. Her samles mennesker for å oppleve dansens kunst.
Publikum ved Dansen hus, hovedscene. Her samles mennesker for å oppleve dansens kunst.

Til tross for pandemi og konkurrenter som Netflix, er folk fremdeles villig til å dra å oppleve scenekunst.

- Jeg tror det nærmest har blitt en liten motreaksjon, at folk søker mindre skjermtid, mer felleskap, mer tid sammen og dele gode kunstopplevelser.

Hamli mener det er øyeblikks kunst.

- Det er unikt, noe som du verken kan pause, ta opp eller se på et senere tidspunkt. Det er noe som skjer her og nå, og det er gledelig at folk fremdeles oppsøker teatre, sier Hamli.

Dansens hus jobber for å skape en plattform med spennende innhold for et bredt publikum. Ved å jobbe metodisk og aktivt for å inkludere ulike miljøer, kan de utvide prosjekter sammen.

 - Ta vare på kulturen og spre glede 

En som er positiv til mulighetene ved Dansens Hus er Emilie Moen Karlsen. Karlsen studerer Dans ved Bårdar Akademiet. 

- Det er veldig bra at det er slike tilbud her, med tanke på å ta vare på kulturen og spre glede til alle mulige folk gjennom alternative ting som dans, sier Karlsen. 

Emilia Moen Karlsen, Studerer dans ved Bårdar Akademiet i Oslo.
Emilia Moen Karlsen, Studerer dans ved Bårdar Akademiet i Oslo.

Karlsen forteller at dans er en kunstform som alle kan ha glede av uansett om de ikke forstå seg på eller kan mye om dans. 

- Det er derfor det er en fin måte å samle forskjellige folk på tvers av kulturer, bakgrunn, kjønn, alder osv, sier Karlsen. 

Karlsen forteller til slutt at dans også kan ta opp viktige temaer uten bruk av ord, som mye annen kunst også gjør. 




Powered by Labrador CMS